crescine report

Kako oblikovati budućnost europske filmske distribucije? CresCine bilten donosi ključne uvide iz novog izvještaja

velj 27, 2025 | CresCine, Vijesti

Završetkom Berlinalea završio je i njegov industrijski dio, konferencija EFM – Europsko filmsko tržište tijekom koje je postalo jasno da se europska filmska distribucija nalazi na prekretnici. Iako su streaming platforme poremetile tradicionalne modele, kina su pokazala veću otpornost nego što se očekivalo.

Novi CresCine izvještaj, koji su napisali istraživači Heritiana Ranaivoson, Tim Raats i Paul Hammoud, analizira ključne trendove, izazove i najbolje prakse koje oblikuju europska filmska tržišta danas.

U novom izvještaju, istraživački tim donosi pet ključnih uvida:

Kino ekskluzivnost i dalje dominira
“Kina i dalje ostaju najprofitabilniji kanal za distributere. Ako uspijete u kinima, ostali kanali će slijediti.”

Istovremeno objavljivanje? Ne brzajte
Distributeri su tijekom pandemije virusa COVID-19 eksperimentirali s istovremenim izlaskom na streaming platforme i u kina, ali zaključak je jasan:
“Istovremeno objavljivanje slabi oba kanala. Gubite dugoročni potencijal prihoda.”

Fleksibilnost je ključna, ali nije univerzalna
Kraći periodi između prikazivanja sada su norma, ali variraju ovisno o vrsti filma:
Arthouse i nišni filmovi bolje prolaze s dužim prikazivanjima, dok komercijalni naslovi mogu imati koristi od brže digitalne dostupnosti.”

Vrijeme je sve
Važna događanja mogu značajno utjecati na uspjeh filma na kino blagajnama.
“Strateško planiranje oko festivala, značajnih događaja i trenutaka važnih za kulturni život je ključno za što veće privlačenje publike.”

Suradnja je važnija od nadmetanja
Distributeri postižu uspjeh surađujući s lokalnim kinima, emiterima i specijaliziranim streaming platformama:
“Umjesto da streamere vide kao prijetnju, inovativni distributeri sklapaju partnerstva kako bi proširili doseg i prihode.”

Autori izvještaja sugeriraju da će hibridni pristup, u kojem će se uravnotežiti ekskluzivnost prikazivanja u kinima sa strateški osmišljenim izlaskom na digitalne platforme, definirati budućnost filmske distribucije. Prilagodljivost, angažman publike i strateška partnerstva bit će ključni.

Autori izvještaja:

  • Heritiana Ranaivoson – Istraživački profesor na imec-SMIT-VUB, stručnjak za medijsku raznolikost, audiovizualne politike i regulaciju streaming platformi.
  • Tim Raats – Izvanredni profesor na Vrije Universiteit Brussel, vodi istraživanja o medijskim politikama i audiovizualnoj produkciji na malim tržištima.
  • Paul Hammoud – Istraživač na imec-SMIT, Vrije Universiteit Brussel, specijaliziran za filmsku distribuciju i politike na europskim tržištima.

Izvještaj na engleskom jeziku možete pročitati ovdje.

CresCine biltenu možete pristupiti ovdje, a sve informacije o CresCine projektu možete pronaći na mrežnoj stranici projekta.

Read more

IRMO znanstvenice boravile u Kišnjevu

IRMO znanstvenice boravile u Kišnjevu

Dr.sc. Dea Vidović i dr.sc. Ana Žuvela, suradnice na projektu CULTMED, boravile su od 8. do 11. srpnja 2025. u Kišnjevu (Moldavija) u okviru provedbe projekta razvoja Kulturnog centra Universul. Danski kulturni institut organizirao je studijski posjet u Kišnjev kako...